کاربرد سیم مسی در صنعت حمل و نقل

سیم مسی دارای خاصیت رسانایی برق و حرارت، انعطاف‌پذیری، پایداری در مقابل فرسودگی، توانایی و کاربرد در ماشین‌سازی، مقاومت کششی، ویژگی آلیاژی و و خاصیت شکل‌پذیری در خیلی بالایی است. در واقع فلز مس است که این خصوصیات کاربردی را جهت به‌کارگیری در صنایع مختلف برای سیم‌های مسی ایجاد کرده است. این سیم‌ها در قسمت‌ها و محیط‌های متفاوتی تحت عنوان یک محصول واسطه‌، کاربری‌های زیادی ارائه می‌دهند. سیم‌های مسی در صنعت حمل و نقل شامل جاده‌ها، ریل راه‌آهن‌ها، هواپیما، خودرو، اتوبوس‌ها، تریلر‌ها و همچنین صنایع مرتبط با حمل و نقل فضایی کاربرد دارد. در ادامه به توضیح کاربرد سیم مسی در صنعت حمل و نقل خواهیم ‌پرداخت.

کاربرد سیم مسی در صنعت حمل و نقل

کاربرد سیم مسی در حمل و نقل جاده‌ای، دریایی و هوایی

در صنعت خودروسازی کاربرد بیش‌تر سیم مسی در ساخت و ارائه رادياتور خودرو‌هاست، در حالی که امروزه به‌کارگیری موادهای دیگری به جای سیم های مسی به منظور کاهش در صرف فلز مس در کوچک ‌شدن اندازه خودروها و به‌کارگیری مس در تولید رادياتور تأثیر گذاشته اما ساخت سیم‌ها و نوارهای ظریف مسی و ضرورت بهره‌گیری آن‌ها به منظور ارائه رادياتور خودرو سبب دشواری در انتخاب موادی به غیر از مس شده‌است و این موضوع نشان‌دهنده کاربرد و خصوصیات منحصر به فرد و قابل توجه این سیم‌ها در فرایند خودروسازی است.

بخش‌های ضروری هواپیماها، قطارها، خودروها و کشتی‌ها به قابلیت مهم رسانایی الکتریکی و حرارتی سیم مسی نیاز دارند. درحال حاضر به‌کارگیری لوازم الکترونیکی زیادی مانند سامانه‌های ناوبری، بخش‌های ترمز و صندلی‌های تنظیم دما سبب درخواست‌های فراوان جهت خرید و تهیه سیم های مفتولی در این زمینه شده ‌است. سیم های مسی در بخش‌‌های مختلف یک خودرو مثل سیم‌کشی‌های مربوط به بخش ضدیخ شیشه‌ای، اتصالات و پیچ‌ها، بخش‌های هیدرولیک و برقی، یاتاقان‌ها، کانال‌کشی جهت تنظیمات مربوط به پنجره و آینه خودرو، به کار رفته است.

بیش‌تر سازندگان خودرو‌های هیبریدی موارد و فاکتور‌هایی جهت کاهش آلودگی و مصرف سوخت را درنظر دارند. این مدل خودروها و خصوصیات، نمونه‌های منحصر به فردی در زمینه‌ی خودروسازی دنیا هستند که استفاده از سیم های مسی در آن‌ها خیلی ‌زیاد است. در حقیقت بهره‌گیری زیاد از خودروهای هیبریدی و شارژی سبب افزایش استفاده و تولید سیم های مسی در سراسر دنیا شده ‌است؛ چون این مدل خودروهای شارژی به حدود ۲۵ کیلوگرم فلز مس برای ساخت و تولید نیازمندند.

کارکرد اصلی خودرو‌ها مکانیکی است اما به  نیروی الکتریکی نیز جهت تقویت و حفظ بخش‌های دیگر مانند بخش استارت جهت آغاز فرایند نیاز دارد. به همین علت ضرورت دارد شکل و طراحی یک خودرو به‌گونه‌ای انجام شود که یک بخش الکتریکی خیلی‌خوب ساخته ‌شده از مفتول مسی و سیم مسی جهت هدایت برق داشته ‌باشد. این سیم‌ها برق و انرژی را از باتری به بخش‌های مهم یک خودرو شامل چراغ، سیستم قفل، ترمز، ایربگ، مانیتورها، سیستم‌های تعویض هوا و غیره می‌فرستند.

موتور خودرو از قسمت‌های مختلفی ایجاد شده ‌است که با عملکردی سریع به هم برخورد می‌کنند، هنگامی‌که خودرو روشن شده و حرکت می‌کند، از برخورد و اصطکاک این بخش‌ها گرما ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است که این حرارت بایستی به ‌صورت یکسان پراکنده شود تا دمای موتور خودرو بیش از اندازه‌ افزایش نیابد. بنابراین بر اساس این موضوع باید مایع خنک‌کننده از رادیاتور خودرو گذر کند تا دمای آن را کاهش دهد، در واقع این انتقال دما توسط فلز مس برای رسانایی و عبوردهی گرما انجام می‌شود. در زمینه حمل و نقل، دولت و ادارات به منظور تغییرات و تحولات جاده‌ها و ریل راه آهن کارهایی انجام داده‌ که این خود یک امر مهم است. سیم های مسی به خاطر پایداری زیادی که دارند، در صنعت حمل و نقل بسیار پر کاربرد هستند.

در زمینه‌ی کشتی‌سازی و ساخت بدنه‌ی آن‌ها نیز وجود فلز مس ضرورت دارد، زیرا فلز و سیم های مسی مانعی برای ورود آب به بدنه کشتی‌ها است و استقامت بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر است در روکش کشتی‌ها و قایق‌ها آلیاژ مس نیکل نیز به کار می‌رود. همچنین اتصالات و محفظه‌هایی که در مجاورت آب هستند، از جنس سیم های مسی هستند، چون فلز مس در مقابل زنگ‌زدگی بسیار پایدار و در برابر آب نفوذ‌ناپذیر است. چرخ‌دنده‌ها‌، یاتاقان‌ها، سیستم‌های ترمز، سیستم‌های برق‌رسانی، اتصالات و لوازم همراه، موتورها، تنظیم‌کننده‌ها، سیستم‌های جهت‌یابی قطارها نیز به سیم های مسی و آلیاژهای آن نیاز دارند و این وسائل نقلیه با عملکرد سریع در هر کیلومتر به میزان ۱۰ مگا تن فلز مس مصرف می‌کنند.

افزون ‌بر این موارد، لازم به ذکر است که برق‌رسانی به ایستگاه‌های راه آهن نیز توسط حجم فراوانی از سیم های مسی و آلیاژهای آن انجام می‌گیرد. همچنین به منظور کانال‌کشی، پنوماتیک هیدرولیک، سامانه‌های خنک‌کننده و تعویض هوا در صنعت هوافضا و هواپیماها وجود این فلز و سیم‌هایی از جنس آن ضروری و لازم است. گفتنی‌است ۲درصد از وزن هواپیماها نیز از فلز مس تشکیل شده‌است،به گونه‌ای که در این وسیله نقلیه‌ی هوایی ۱۹۰ کیلومتر سیم مسی جهت عملکردی صحیح و سریع به‌کار می‌رود.