چگونه می‌توان خالص بودن مس را بررسی کرد؟

چرا خلوص مس برای مفتول مسی مهم است و چگونه می‌توان خالص بودن مس را بررسی کرد؟

چگونه می‌توان خالص بودن مس را بررسی کرد؟

مفتول مس

سیم‌های مسی از زمانی که آهنربای الکتریکی و تلگرام در دهه ۱۸۲۰ اختراع شدند مورد تقاضا و استفاده قرار می‌گیرند. میزان استفاده از آن‌ها روز به روز در حال افزایش است به طوری که درصد تقاضای آن در یک زمان واحد، نسبت به زمان‌های قبلی همواره بیشتر است.

برای راه‌اندازی هر دستگاه الکتریکی، سیم‌های مسی مهمترین بخش هستند و تصور یک دستگاه کارآمد بدون مقداری مس در آن دشوار است. جالب است که بدانید تقریباً نیمی از کل تولید مس، صرف تامین نیازهای الکتریکی می‌شود که می‌توان این را به دلیل رسانایی الکتریکی آن (بالاترین در میان فلزات غیر گرانبها)، استحکام کششی بالا، شکل‌پذیری خوب، سهولت نصب آن و... دانست. مس و آلیاژهای آن در تولید برق، انتقال نیرو، مخابرات، مدارهای الکتریکی و انواع لوازم خانگی استفاده می‌شود. بنابراین، مسلم است که برای دریافت بیشترین بازده، مس باید از بهترین کیفیت برخوردار باشد و خلوص آن نباید به هیچ قیمتی به خطر بیفتد. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید که چرا خلوص مفتول مسی ضروری و مهم است.

مس خالص و اهمیت آن

با توجه به ارجحیت مس نسبت به سایر فلزها و ویژگی‌های بسیار مطلوب آن، این فلز انتخابی مناسب برای بسیاری از مصارف است. صرف نظر از خواص ممتازی که یک فلز ارائه می‌دهد، وقتی صحبت از تنظیمات الکتریکی می‌شود، باید بسیار مراقب بود که سیم حداکثر ایمنی و کارایی را داشته باشد. مس خالص یا مس الکترولیتی مسی است که از طریق الکترولیز تهیه می‌شود. این بالاترین عیار مس (بیش از ۹۹.۹۵٪) است و بیشتر در ساخت مفتول‌های مسی استفاده می‌شود. این خلوص حداکثر رسانایی را ارائه می‌دهد و حتی کوچکترین کاهش درصد خلوص می‌تواند مانع از هدایت بهینه سیم مسی شود. وجود ۰.۰۵ درصد ناخالصی آرسنیک در مس می‌تواند حدود ۱۵ درصد از هدایت الکتریکی آن را کم کند. به همین دلیل است که در کابل‌های پارامونت از بهترین نوع مس برای تولید سیم‌ها و کابل‌های با کیفیت استفاده می‌شود. مس خالص، پشتیبانی حرارتی و الکتریکی استثنایی را برای سیم فراهم می‌کند که با سهولت ساخت و استحکام زیاد همراه است.

تشخیص مس خالص

چگونه خلوص مس را بررسی کنیم؟

بررسی خلوص مفتول مسی به دلایل واضحی بسیار مهم است. حتی زمانی که از سیم مسی خالص استفاده کرده‌اید، اگر دستگاه عملکرد بدی داشت یا مشکلی در خروجی بوجود آمد، شاید لازم باشد آن را بررسی کنید. برای تعیین درجه خلوص مفتول مسی می‌توانید از روش‌های مختلف تست، استفاده کنید.

  • گواهینامه: برای شروع، گواهینامه‌ای که سیم‌ها به همراه دارند را بررسی کنید. اگر دارای گواهی ISO باشد، در مورد محصول اطلاعات زیادی را ارائه می‌دهد. این گواهینامه می‌تواند یک گواهی SGS BV یا یک گواهی ISO 9001: 2000 TS16949 باشد. (هر نوع گواهی که همراه آن است را بررسی کنید).
  • تست مغناطیس: مس خالص خاصیت مغناطیسی زیادی ندارد و هنگامی که با آزمایش مغناطیس تست شود، باید خواص مغناطیسی پایینی از خود نشان دهد. وقتی آهنربا را در برابر مس خالص نگه می‌دارید، نباید آن را جذب کند (با فرض به اینکه آهنربا خیلی قوی نیست.)
  • مقاومت و رسانایی: مس در دمای اتاق دارای مقاومت 1.7 10^-8 x اهم-متر است و به همین دلیل رسانایی الکتریکی عالی دارد. قبلاً می‌دانید که مس خالص نمی‌تواند جریان الکتریسیته را به طور مؤثر هدایت کند، بنابراین فقط باید مقاومت سیم و مس را تعیین کرده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. اگر سیم مقاومت بالاتری نسبت به مس نشان دهد، آن‌گاه ناخالصی در مس وجود دارد.
  • چگالی: تست چگالی یکی از مطمئن‌ترین روش‌هاست. بررسی کنید که آیا چگالی مواد خریداری شده درست است یا خیر. چگالی مس ۸.۹۲ گرم در میلی لیتر است. پس از بررسی چگالی، اگر اختلافی در مقدار وجود داشت، باید مقداری ناخالصی در مس خالص وجود داشته باشد که شما از آن بی‌اطلاع هستید.

 

قبل از خرید به نکات زیر توجه کنید

اگر چه زمانی که سیم‌ها و کابل‌ها را از کابل پارامونت تهیه می‌کنید همیشه می‌توانید از کیفیت سیم‌ها و کابل‌ها اطمینان داشته باشید، اما قبل از خرید سیم مس، اقداماتی برای بررسی سریع کیفیت وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. سیم را خم کنید تا انعطاف پذیری آن را بررسی کنید. مس بهتر، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. بررسی کنید که مرکز سیم به خوبی تراز و متناسب با تمام گوشه‌ها باشد، هر چه مرکز مشخص‌تر باشد، عایق گذاری بهتری صورت گرفته است. روکش PVC را جدا کنید (پی وی سی را نیز بررسی کنید) و بررسی کنید که آیا سیم روی آن پیچ خورده است یا خیر. سیم‌های با کیفیت بالا به دلیل افزایش رسانایی آن، پیچ خورده می‌شوند. اکنون، همه چیز آماده است تا با کمک مس خالص، خانه خود را پر انرژی کنید!