سیم مسی و سوختگی‌های الکتریکی ولتاژ بالا

معمولا خیلی کم پیش می‌آید که سوختگی‌های الکتریکی با ولتاژی بالا اتفاق بیافتد اما طبق آمار متأسفانه هر روز شاهد افزایش روز افزون این دست آسیب‌ها هستیم. در شرایط نامساعد فعلی و با توجه به رکود اقتصادی شدید این اتفاق امری بسیار ناخوشایند محسوب می‌شود و خسارات سنگینی به بار می‌آورد. سیم مسی کالایی است ارزشمند که با ویژگی‌های فیزیکی خود مانند توانایی عبور جریان الکتریکی توانسته جایگاه رفیعی در صنعت به دست بیاورد که همین مورد سبب شده تا این محصول در بازار سیاه نیز جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و خرید و فروش شود. دلالان و سارقین به دلیل ارزش بالای محصول اقدام به سرقت و فروش این کالا می‌کنند که گاهاً به علت سوختگی و جراحت راهی بیمارستان می‌شوند. در حال حاضر موارد زیادی را به واحد سوختگی ارجاع می‌دهند که به دلیل سرقت سیم مسی ولتاژ بالا جراحات شدیدی دیده‌اند! 

سیم مسی و سوختگی‌های الکتریکی ولتاژ بالا

با سخت‌تر شدن شرایط دشوار اقتصادی در کشور، شاهد تعداد زیادی شاکی به دلیل سرقت سیم مسی فشار قوی هستیم. چندی پیش در یکی از شهرهای استان خراسان رضوی به دلیل سرقت مفتول مسی که به مخابرات مربوط می‌شد اینترنت چندین منطقه قطع شد و شاهد اختلال سراسری در شبکه‌های تلفن همراه بودیم.

مس امروزه کالایی مهم و ارزشمند در جامعه است. در بحبوحه رکود جهانی کشورهای پیشرفته و گسترش سریع اقتصاد در کشورهای در حال‌ توسعه، تقاضا و ارزش مس لحظه به لحظه در حال افزایش است به طوری که قیمت تجاری آن به ‌تنهایی در سال ۲۰۲۰ سه برابر شده است. این افزایش قیمت به طور خاص یک محرک بسیار قوی برای سرقت سیم مسی از شرکت‌های برق یا مخابرات است که نتیجه آن سوختگی‌های الکتریکی با ولتاژ بالا، اخلال در شبکه‌های تلفن همراه یا قطع برق در آن بوده است.

سوختگی الکتریکی با ولتاژ بالا اغلب چشمگیر هستند و منجر به صدمات شدید و گاه کشنده می‌شوند. تخمین زده می‌شود که فقط در ایالات متحده سالانه هزاران نفر به علت سوختگی‌های الکتریکی با ولتاژ بالا جان خود را از دست می‌دهند و این رقم بین ۳ تا ۵ درصد از موارد پذیرش واحد سوختگی را نشان می‌دهند که در نوع خود جالب و البته غم‌انگیز است. در این بین اما آن دسته از افراد که زنده می‌مانند ممکن است یک یا چند اندام خود را طی این حادثه از دست بدهند و به بافت‌های مجاور ناحیه سوخته شده آسیب زیادی وارد کنند.

سرقت سیم‌ های مسی؛ دله‌دزدی یا جرمی سازمان یافته!

همان‌طور که گفته شد، به طور مداوم قیمت سیم‌ های مسی در جهان افزایش یافته است، به‌ ویژه با رشد اقتصادی سرسام‌آور چین که با افزایش سرقت سیم‌ های مسی در ارتباط است. در حالی‌ که پرونده‌های ما سرقت در مقیاس کوچک را برجسته می‌کند، این عمل عمدتاً توسط اتحادیه‌های جرایم سازمان ‌یافته انجام می‌شود. سری پرونده‌های منتشر شده از ایتالیا نشان می‌دهد که جرایم سازمان‌یافته با هدف قراردادن صنایع برق و راه‌آهن، باعث به خطر افتادن شدید این خدمات شده است. همین امر در آفریقای جنوبی صدق می‌کند، جایی که گروه‌های جرایم سازمان ‌یافته مبالغ قابل‌ توجهی سیم مسی را از شرکت‌های راه‌آهن و برق می‌دزدند و هزینه تعمیرات بسیار زیادی روی دست شرکت‌های ساختمانی می‌گذارند، هزینه‌ای بیشتر از ارزش قراردادهای آن‌ها.

این جنبش "طلای سرخ" به‌خوبی در انگلستان توصیف شده است و از آن زمان توصیه‌هایی را برای افزایش امنیت در اطراف پست‌های برق و خطوط راه‌آهن ارائه داده‌اند. اخیراً در ایرلند شرکت مخابرات تلفن ملی اعلام کرده است که ۲۰۰ مورد سرقت فلز به ارزش ۲۴۰،۰۰۰ یورو و به طول ۶۰,۰۰۰ متر کابل گزارش شده است. در بیانیه‌ای این شرکت گفت این سرقت‌ها منجر به از دست‌ دادن خدمات به مشتریان شده است. آن‌ها از هرکسی که اطلاعاتی در مورد آن‌ها دارد، خواستند تا با پلیس تماس بگیرند.

آثار و عوارض سوختگی با سیم‌ های مسی

این اولین مطالعه در ایرلند است که روند رو به افزایش بیمارانی را که با آسیب‌های الکتریکی ولتاژ بالا به بیمارستان مراجعه کرده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به ‌ازای هر مرگ گزارش شده، دو مصدومیت جدی و سی و شش مصدومیت الکتریکی گزارش شده است. آسیب مرگبار اغلب در مردان جوان رخ می‌دهد. مکانیسم آسیب سوختگی در ولتاژ بالا باعث تغییر شکل پروتئین‌ها می‌شود و مرگ بافت‌های عضلات اسکلتی را به دنبال دارد. و ممکن است با زخم‌های بیرونی همراه باشد. جریان برق عموماً از طریق بافت‌های ضعیف و نازک عبور می‌کند. تمامی رگ‌های خونی، نورون‌ها، عضلات، پوست، تاندون‌ها، چربی‌ها و سپس استخوان‌ها تحت تأثیر جریان برق قرار می‌گیرند. آسیب عروقی به جریان برق، ولتاژ و مقاومت آن بستگی دارد. جریان برق می‌تواند به علت رطوبت پوست به لایه‌های عمیق‌تر منتقل شود و شدت این جراحت بسته به جریان برق است.

سوختگی‌های برقی در اثر سرقت سیم‌ های مسی روند نگران‌کننده‌ای دارد که در جامعه ما نیز مانند جوامع بین‌المللی رو به افزایش است. این صدمات می‌تواند منجر به تغییر در زندگی و مرگ احتمالی شود. این امر هم برای بیمار و هم برای جامعه هزینه‌های زیادی دارد. این صدمات پس از مداوای اولیه، بهتر است در مرکز تخصصی کنترل شود. تأمین کنندگان برق و بازرگانان سیم مسی نیز باید اقدامات احتیاطی سخت‌گیرانه‌تری را در دسترسی و فروش آن اعمال کنند و در گزارش سرقت‌های مشکوک فعال باشند. این طور به نظر می‌رسد که باید جهت جلوگیری از آسیب‌های بیشتر در مورد معرفی یک استراتژی رسمی برای پیشگیری از این قبیل حوادث اقدام جدی به عمل آید.