مفتول مس چگونه ساخته می شود؟

کابل‌ها و سیم مسی به صورت گسترده در صنعت رسانه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که سیم‌های مسی چگونه تولید می‌شوند؟

مفتول مس چگونه ساخته می شود؟

فرآیند تولید مفتول مس

بیشترین کاربرد فلز مس در ساخت سیم مسی است. برای تولید مفتول مس باید مراحل زیادی را پشت سر گذاشت. در طی فرایند تولید سیم‌های مسی باید مطمئن شویم که کیفیت مفتول مس با استانداردهای جهانی و بازار مطابقت داشته باشد.

استخراج، خرد کردن وآسیاب کردن سنگ

در ابتدا سنگ حاوی فلز مس برای ساخت مفتول مس (از دل کوه) استخراج  می‌شود. در مرحله بعد سنگ در دستگاه‌های بزرگی خرد و آسیاب می‌شود تا بتوان از آن فلز را استخراج کرد. به این صورت که مواد اضافه و ناخالصی از آن خارج شده و مس استخراج می‌شود.

تبدیل سولفات مس به کاتد مس

عوامل مختلفی در تبدیل مس به کاتد مس دخیل هستند. کانه اکسید مس با استفاده از محلول اسیدی ضعیفی شسته می‌شود و محلول سولفات مس را تشکیل می‌دهد. سپس مس بازیافتی ذوب الکتریکی می‌شود و شکل دیگری به خود می‌گیرد. بعد از فرآیند ذوب الکتریکی، یون‌های خالص مس به شکل کاتد از چرخش الکترونیکی بین آندها ساخته می‌شوند.

کشیدن سیم مسی

برای تهیه سیم مسی، مفتول مس در سایزهای مختلف کشیده می‌شود. در طی این فرآیند سایز سیم مسی با استفاده از رنگ‌های مختلف کاهش می‌یابد و با روان کننده‌ها کشیده می‌شود. از روان‌کننده‌های کشش سیم مسی برای بیشتر کردن طول عمر رنگ‌ها و مواد شیمیایی مورد استفاده در تهیه سیم مسی استفاده می‌شود. پس از کشیدن مفتول مسی، سیم مسی، نازک و چکش خور می‌شود.

فرآیند بازپخت و سرد و گرم کردن مفتول مس

پس از فرآیند کشش، مفتول مس در کوره الکتریکی قرار داده می‌شود تا نرم گردد. حرارت کوره را تا ۱۰۰۰ درجه فارنهایت افزایش می‌دهند. این مرحله در آب انجام می‌شود تا اکسیداسیون متوقف شود. آب باعث می‌شود در طول فرآیند مفتول‌ها تمیز و خنک بمانند. این فرآیند برای نرم کردن مفتول مس صورت می‌گیرد. 

فرآیند دسته بندی سیم مسی

بعد از فرایند پخت، سیم‌های مسی به سایزهای مختلف و استاندارد دسته‌بندی و به هم متصل می‌شوند. سپس این مفتول‌ها از فرایند تاب‌کاری رد می‌‌شوند تا سطح سیم‌ها بهبود یابد.

فرایند قلع کاری

در آبکاری داغ، فرایند پاک شویی با اسید انجام می‌شود و سیم‌ها روی قرقره به حرکت در می‌آیند. سپس آبکاری از طریق فرو بردن سیم در حمام شیمیایی انجام می‌شود و روکش آن در حضور جریان الکتریکی انجام می‌گیرد.

تابیدن و بافتن سیم مسی

در این مرحله مفتول مسی حاصل از کاتد تابیده و بافته می‌شود. این کار توسط اپراتورهای خاصی با دقت و به سادگی انجام می‌پذیرد.

فرایند کابل کشی و روکش

در این مرحله، سیم‌های مسی مختلف به هم متصل شده و در یک کابل یا ژاکت قرار می‌گیرند.

سپس سیم‌ها برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مفتول و سیم مسی در صنایع مختلف و برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. بهترین تولید کنندگان سیم مسی را انتخاب کنید و سیم‌های مسی با کیفیت بالا را برای مصارف صنعتی خریداری کنید.