صادرات مفتول مس و چشم انداز آن در آینده

تولید مفتول مس یکی از بزرگترین صنایع تولیدی ایران محسوب می‌شود و کارخانجات متعددی در سراسر ایران مشغول تولید این محصول هستند.

صادرات مفتول مس و چشم انداز آن در آینده

با توجه به نیاز زیاد جامعه به این محصول تولید کنندگان موفق شده‌اند با افزایش تولیدات خود نیازهای جامعه به این محصول را برآورده نمایند. کشور ایران سال‌هاست که در زمینه صادرات سیم و مفتول مسی مشغول به فعالیت است. کیفیت بالای این محصول که با استفاده از بروزترین تجهیزات تولید می‌شود، متقاضیان زیادی از سایر کشورها برای خرید وارد مذاکره با ایران کرده است.

مزایای صادرات سیم مس برای ایران

کاربرد گسترده مفتول مس در صنعت، وجود مواد اولیه ارزان و همچنین نیروی کاری متخصص باعث شده که سرمایه گذاری در بخش صادرات این محصول به خوبی انجام شود. بزرگترین مزیت صادرات سیم مسی ارزآوری برای کشور است و با توجه با تغییرات ارزی، کمک زیادی به گردش چرخ اقتصادی کشور می‌کند. با وجود تحریم‌های اقتصادی که سال‌هاست گریبان کشور را گرفته اما مانع جدی برای صادرات این محصول نشده است.

مهمترین کشورهایی که مفتول مس ایران را خریداری می‌کنند عبارتند از عراق، ترکیه، افغانستان، گرجستان، قبرس، سوریه، ازبکستان، عمان، پاکستان، کویت، قطر، ارمنستان

افزایش میزان صادرات سیم مس نیز می‌تواند مزایای زیادی برای کشور داشته باشد. مهمترین مزیت بعد از ارزآوری بیشتر، ایجاد کارخانجات جدید و یا افزایش خط تولید کارخانجات فعلی است که باعث افزایش ظرفیت شغلی در این حوزه می‌شود.

میزان صادرات محصولات مسی در ایران چقدر است؟

از آنجایی که مفتول مس ماده اولیه تولید سیم و کابل مسی محسوب می‌شود در اختیار داشتن آن برای هر کشوری الزامی است. به طور کلی ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷۹.۳۳۰ هزار تن مس تصفیه شده تولید کرد که در منطقه خاورمیانه رتبه هفتم و همچنین در دنیا رتبه نوزدهم را به خود اختصاص داده است. رتبه‌های اول تا سوم در سطح جهانی در سال ۲۰۲۰ به سه کشور ژاپن، چین و شیلی اختصاص داشت که بیشترین میزان تولید مس تصفیه شده را داشتند. مس ایران در خاورمیانه حرف اول را می‌زند و واحدهای تولیدی این محصول از سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شده و شروع به کار کردند.

میزان تولید مفتول مس به مرور زمان افزایش پیدا کرد طوری که تولیدات مازاد بر تقاضا وجود داشت. از آنجایی که اختلاف قیمت بسیاری بین مس تولید داخل و مس جهانی وجود داشت بنابراین گرایش به صادرات بیشتر شد. طبق آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده است در کشور ۳۵ واحد تولیدی فعال وجود دارد. ظرفیت کلی این واحدها برای تولید مفتول مسی ۷۰۰ هزار تن برآورد شده که در مقایسه با ظرفیتی که دارند حجم کمی را در برمی‌گیرد. در واقع این مقدار فقط ۱۵ درصد از کل مفتول‌های موجود را در برمی‌گیرد. در نتیجه پتانسیل برای افزایش تولید و ارتقا خط تولید وجود دارد.

آینده صادرات مفتول مس در ایران

با وجود اینکه ایران نیز جزو بزرگترین کشورهای تولید کننده مس تصفیه شده است اما میزان تولید محصولات مسی مانند مفتول مس بسیار کمتر از ظرفیت واقعی آن است. در بالا اشاره کردیم این میزان تولید فقط ۱۵ درصد از تولیدات مسی را دربرمی‌گیرد. عوامل زیادی در تولید کم این محصول اثرگذار است که در برخی موارد حتی به تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی نیز منجر شده است.

صادرات مفتول مس در ایران از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ روند افزایشی داشت و این میزان تا سال ۲۰۱۴ ادامه یافت. در این سال بیشترین میزان صادرات مفتول مس را شاهد بودیم که می‌توانست منجر به کسب مقام ایران در صادرات شود. اما وجود تحریم‌های سخت اقتصادی باعث شد که در سال‌های بعدی میزان صادرات کاهش چشمگیری داشته باشد.

 با این وجود ایران با داشتن معادن مس و تولید و تصفیه آن قادر است با برنامه‌ریزی اصولی و همچنین بازاریابی بین‌المللی و بدست آوردن سهم بیشتر از بازارهای جهانی، مقام خود را در صادرات این محصول جا به جا کند و تبدیل به یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات مسی در جهان شود. انجام این برنامه‌ریزی برای سال‌های آینده می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری افراد را تحت پوشش قرار دهد. در آینده نه چندان دور شاهد ارزآوری و ایجاد شغل برای افراد بیکار در کشور باشیم.

برای پیشبرد این اهداف نیاز به سرمایه گذاری گسترده در این حوزه از صنعت است تا بتوان از ظرفیت فعلی استفاده حداکثری شود. برای افزایش تولید نیز باید خطوط جدیدی به واحدهای تولیدی اضافه گردد.