انواع سیم مسی

سیم های مسی انواع مختلفی دارند که در این محتوا در مورد انواع مختلف و متنوع آن صحبت می‌کنیم. دسته‌بندی سیم های مسی عبارتند از: سیم مسی لاکی، مفتول مسی، افشان، نازک، ضخیم، روکش دار، بدون روکش که هر یک کاربردی خاص دارند.

انواع سیم مسی

سیم مسی لاکی 

یکی از انواع سیم مسی است که عایق و روکش نازکی دارد و در مواردی همچون سیم‌پیچی‌های موتورها و ترانس از آن بهره گرفته می‌شود. همچنین اگر متریال تشکیل‌دهنده درون آن کمی پلاستیک نیز در درونش باشد، در واقع نام یک سیم تمام مس را می‌توان بر روی آن گذاشت.

معمولا این نوع سیم جای زیادی نمی‌گیرد و تحمل و مقاومت آن در برابر گرما بسیار بالاست. این سیم‌ها با برخورد و تماس به یکدیگر مشکلی ایجاد نمی‌کنند و قابلیت لحیم‌پذیری فوق‌العاده‌شان زبانزد هستند. این سیم‌ها به راحتی در نقطه ذوب قرار می‌گیرند و لایه لحیم آن‌ها به‌راحتی بر روی لایه رسانا واقع می‌شود. در استفاده از این نوع سیم‌ها باید تلاش شود که تنش زیادی به آن‌ها وارد نگردد.

مفتول مسی

مفتول مسی از رشته‌های سیم مس تشکیل شده و لطیف و منعطف است. همچنین قابلیت شکل‌پذیری بالایی دارد. در واقع این سیم‌ها را می‌توان به هر شکلی درآورد. مفتول مسی استحکام و دوام بالایی دارد که در صنایع مختلفی به کار برده می‌شود. صنایعی مثل صنایع دستی، چوبی، نجاری، برق و... از این نوع سیم بهره بسیاری می‌برند. این سیم دچار از هم گسیختگی نمی‌شود و تراکم و اتصال پذیری بسیار بالایی دارد.

از سیم مفتول مسی در تابلوهای برق و ژنراتورهای برق استفاده شده و همچنین جنس پلیمری آن‌ها در موارد بی‌شماری به کار می‌رود.

سیم مسی افشان 

یکی دیگر از انواع سیم مس، سیم مسی افشان است. این سیم از رشته‌های زیاد سیم مسی تشکیل شده است، که با قطرهای گوناگونی تولید می‌شود. این سیم یک هادی و عایق بر روی خود دارد. روکش آن حساس است، پس سعی کنید بدون پوشش از این نوع سیم استفاده نکنید. این سیم‌ها را بازار با نام NYAF موجود هستند، که کاربرد اصلی آن‌ها در برق کشی ساختمان‌هاست.

سیم مسی نازک 

این سیم مسی است و همانطور که از نامش مشخص است، نازک می باشد. کاربرد عمده این سیم در شبکه ها می باشد. این سیم با قابلیت انعطاف بالایی که دارد، می تواند جریان و سیگنال را تا حد بسیار زیادی انتقال دهد. همچنین دارای قیمت به صرفه ای است و همچنین از فروش خوبی برخوردار می باشد. سیم های نازک قابلیت نصب و راه اندازی شان از سیم ها ضخیم و قطور تا حد زیادی آسان تر است.

سیم مسی ضخیم 

این سیم نیز یکی از مدل های دیگر سیم مس است، که کم و بیش همه با آن آشنا هستند. به این سیم به دلیل ضخامت بالایی که دارد، نوعی کابل نیز می گویند. نان این کابل کواکسیال است. از طریق این کابل می توان شبکه های قدرتمند اترنتی را به صورت استاندارد پیاده سازی نمود. اساس کارهای شبکه ای است و می توان آن را ستون اصلی انتقال داده در شبکه دانست.

سیم مسی روکش دار

سیم مس مدل دیگری از سیم را در خود جای داده است، که به آن سیم مسی روکش دار می گویند. این سیم همانطور که از نامش مشخص است، دارای یک روکش از جنس رسانای مسی است. این سیم از تعدادی رشته فلزی تشکیل شده است، که در اطراف آنها بدنه و ساختاری پلاستیکی قرار داده شده است. روکش این سیم راه خوبی برای جلوگیری از خسارت های بدنی است، که در نهایت این روکش در جهت جلوگیری از اختلالات الکترومغناطیسی هم به کار برده می شود. در نهایت سیم های مسی روکش دار را در دو نوع کلی افشان و مفتول ساخته و به بازار عرضه می کنند. این سیم ها دارای تنوع رنگی بالایی هستند و در کلاف هایی در متراژ بالا در بازار موجود می باشند.

سیم فاقد روکش مسی 

آخرین نوع از سیم مس را سیمی گویند، که بدون هیچ گونه روکشی است و کاربردهایی که این سیم دارد، نیز با انواع دیگر متفاوت است. بهتر است زمان خرید انواع سیم به نوع کاربردی که از سیم می خواهید، دقت کافی نمایید. این سیم در سیستم های ارتینگ، تابلو برق، مخابرات، کارخانه های کابل سازی استفاده می شود. در بازار این سیم با قطرها و ضخامت های متنوعی موجود است. این ضخامت ها هر کدام جریان مشخصی را از خود عبور می دهند. بنابراین برای کارهایی که بایستی جریانی در حد بالا را انتقال دهند، نیز اگر ضخامت بالایی داشته باشد، به کار می رود. استفاده از این سیم امروزه بسیار رواج یافته است و کاربردهای بسیاری را از این سیم می توان انتظار داشت.